Monetärt perspektiv

Black. Svart. Nero. Negro. Schwarz. Musta. Kommer ni ihåg när Tommy Nilsson öppnade sin dörr för ett känt chokladmärke från Sumpan? Det tog en dag innan folk listat ut att det bara var ett PR-trick och inte en återgång till hans horisont på 80-talet utan en enkel aktion att få in lite mer likvida medel.

Reklam, inte sällan med kändisar, är ett av dagens samhälles största vardagsintryck och i en kommersiell värld blir det så klart ett naturligt inslag. Ett inslag i november som på sista åren även det blivit vedertaget i Sverige är Black Friday.

Enligt Svensk Handel köper fyra av tio svenskar julklappar på Black Friday och 2019 omsatte Black Week 7,5 miljarder riksdaler. Jag kan komma på mig själv med att redan nu fundera över vad jag behöver för inköp och då synkronisera dessa med Black Friday. Jag har knalleandan, om inte i blodet, så i min portmonnä. Hjärnans belöningssystem firar sina korta triumfer hos mig när jag tänker och planerar sådant. Stolthetens varningslampa lyser rött men många moln blåser förbi undertecknads sol.

I början av denna månad fyllde min pojk år och i slutet är det ovan nämnda Black Friday. Däremellan sägs det att inget händer. Det är lika fel som att tro att reklam inte påverkar folks medvetande. Den internationella Världsdiabetesdagen är alltid den 14:e november och under hela den blå (diabetes har anammat den blå färgen, likt Joni Mitchell gjorde på sitt album från 1971) månaden uppmärksammas sjukdomen. I Sverige har det historiskt sett varit en undermålig information kring den, men för ett par år sedan ändrades det och numer bjuds tittarna på TV3 och Viaplay på någon form av kombinerad underhållning och information på det blåa temat. Spridandet av korrekt (!) information till drygt en halv miljon fluktare har varit monumental och dessutom samlades det, som exempel, under 2019 års gala in över 8 miljoner kronor till forskningen. Det är inte pudelrock utan helt avgörande för att kunna få bot på denna i dagsläget obotliga sjukdom.

 En fantastisk siffra i sin kontext. För er matematiskt intresserade så har ni redan räknat ut att det är drygt 0,1 % av vad folk shoppade under Black Week. Om de som shoppar skulle shoppa för en ynka procent mindre och hellre skänka dem till stöd för diabetesforskning under galan skulle galans rekord nästan tiodubblas. Det finns ett latinskt ordspråk som lyder ”Alla frågar om man är rik, ingen frågar om man är god”. Jag är övertygad om att de båda kombineras hos många och att det kan komma väl till pass på denna dagen. Om just du känner att det kombineras på dig är länken HÄR

Kan du din shopping till en procent avstå?

Så att inga barns kroppar av diabetes framgent kommer bestå.

Välj inte bara fredagen den svarta, utan låt de sjuka tänka att just dina färger var blå.

Tack.

//Daniel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *